پرسش های متداول

پرسش های متداول

پرسش های متداول معاونت روابط کار

 پرسش های متداول معاونت اشتغال و کارآفرینی

پرسش های متداول معاونت امور تعاون

 سوالات متداول در خصوص یارانه

1- در صورتی که در برخی شهرستانها تعداد دفاتر پیشخوان محدود و قادر به پاسخگویی نباشند، چه باید کرد؟
6  هزار مرکز پیشخوان در کشور داریم و در صورت نیاز از سایر ظرفیتها می توان استفاده کرد که در این صورت اطلاع رسانی خواهد شد.کمبود در هر شهرستان را اطلاع دهید.
2- آیا استانها به برقراری مجدد می توانند دسترسی داشته باشند و یا این که از طریق استانداری یا سازمان هدفمندی یارانه ها یا سازمان امور اقتصادی و دارایی صورت خواهد گرفت؟
در مرکز انجام می شود و اقدامی توسط استانها مورد نیاز نیست.
3- آیا تراکنش خانوارهای حذف شده در سطح شهرستان و بخش مشخص شده و اصولا امکان چنین کاری مقدور هست یا خیر ؟
فقط در سطح استان انجام می شود.
4- دفاتر پیشخوان دولت در انجام این مهم توسط چه دستگاهی باید توجیه شوند؟
توسط دفتر مرکزی
و آیا نیاز به هماهنگی این دفاتر با ادارات کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استانها هست ؟
بعد از مراجعه به پیشخوان سامانه تکمیلی برای پاسخگویی معرفی خواهد شد.
5-  آیا از طریق وزارتخانه با صدا و سیما برای اطلاع رسانی هماهنگی صورت گرفته است؟ یا هر استان به صورت جداگانه میبایست اقدام کند؟
به صورت ملی توسط شورای اطلاع رسانی دولت انجام خواهد شد .
6-  نقش فرمانداران و استانداری ها در این خصوص چیست؟
وظیفه ای فعلاً ندارند.
7-   آیا در ماههای آینده نیز روال حذف ادامه دارد؟ نا مشخص است
8-  آیا اعزام ورزشکاران به خارج از کشور موجب قطع یارانه شان می شود؟ خیر- در اطلاعیه آمده است .
9-   آیا اجازه برای مراکز روابط عمومی فراهم شده تا اطلاع رسانی لازم به عمل آید؟
اطلاع رسانی توسط دولت انجام خواهد شد .
10-  در مرحله رسیدگی به اعتراض که باید در قالب 200 کلمه تنظیم شود آیا فرمت مشخصی از قبل برای تنظیم اعتراض تعریف شده یا خیر ؟
خیر --به صورت کلی نوشته شود و نیاز به فرمت خاصی نیست.
11- لطفأ در صورت امکان با صداوسیماى مرکز هماهنگ شود که به اطلاع رسانى سراسرى و زیرنویس هاى ممتد تأکید شودکه معترضین ضمن مراجعه به دفاتر پیشخوان از مراجعه به سایر ادارات از جمله ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اکیدأ خوددارى کنند؟
از تعهدات دفتر مرکزی آنهاست و در مصاحبه های تلویزیونی مطرح می شود .
12- اگر فردی فرم رضایت نامه را تکمیل نکند چه اتفاقی می افتد؟ حذف قطعی خواهد بود .
13- پیشنهاد می شود کارگروهی متشکل از اداره کار ، فرمانداران، استانداری ها، جهت رصد مشکلات مربوطه تشکیل شود تا پس از بررسی های لازم نقطه نظرات لازم را در این خصوص به اطلاع برسانند
فرآیند حذف و پاسخگویی به اعتراضات اطلاع رسانی شده لازم است در کارگروه استانی مطرح و با همکاری استانداری برای هماهنگی بیشتر حل شود و یک جلسه در هفته آینده تشکیل می شود.
14- اخذ رضایت نامه در دفاترپیشخوان با اقدام یکجانبه دولت در دسترسی به تمام دارایی های فرد مغایرت دارد. این آیتم می تواند بسیاری از تنش ها را دامن بزند لطفا توضیح دهید؟
در دفاتر پیشخوان فقط اجازه دسترسی به اطلاعات بانکی افراد اخذ می شود که در آیین نامه اجرایی تبصره 14 تصویب شده است و دسترسی به اطلاعات را قانون مورد تأکید قرار داده است و از اختیارات لازم حکومت و منطبق با قوانین است .
15- احتمالا کسانی هستند که تلفنشان قطع شده و شماره دیگری دارند برای آنها چه راه حلی هست؟
باید برای برقراری مجدد خط تلفن و یا خرید خط جدید بنام سرپرست خانوار اقدام کنند.
16- آیا اطلاع رسانی از طریق روابط عمومی استانداری ها صورت می گیرد؟
خیر. اطلاع رسانی توسط سخنگوی دولت انجام خواهد شد و شورای اطلاع رسانی دولت شیوه لازم را اطلاع خواهد داد.
17 - کسانی که تحت پوشش دستگاههای حمایتی باشند آیا یارانه شان قطع می شود ؟
در صورتی که اطلاعات دارایی این افراد مغایر با استانداردهای پوشش دستگاههای حمایتی باشد ممکن است یارانه آنان نیز قطع شود.
18-  کدام وزارتخانه ها درگیر موضوع هستند؟
4 دستگاه مرتبط هستند، وزارت ارتباطات ،کشور و سازمان برنامه نیز همکار طرح می باشند.
19-  شاخص های مربوط به حذف یارانه خانوارها چگونه تعیین شده است ؟
شاخص های حذف در دستورالعمل به صورت کامل توضیح داده شده است و بطور خلاصه شامل کلیه اطلاعات مربوط به املاک و دارائی و خودرو –سفرهای خارجی –نوع صنف- اطلاعات درآمدی از صندوقهای بیمه ای و سازمان امور مالیاتی و سایر اطلاعاتی که در دستگاههای مختلف براساس کد ملی ثبت می شوند.
20 -   نمایندگان مجلس توجیه شده اند و لطفا اعلام کنید که از ارجاع افراد به ادارات خودداری کنند؟
اطلاع رسانی لازم در حال انجام است.
21-  برخی وام به حسابشان واریز شده است آیا این موضوع جزء درآمد محسوب می شود ؟
اطلاعات مقطعی ملاک تصمیم گیری نیست و دوره زمانی به اندازه کافی گویای وضعیت  مالی خانوارها خواهد بود. حساب های بانکی در سال گذشته و هزینه چهار ماه گذشته بررسی می شود.
22-  چاره اندیشی برای پیشگیری از اعتراضات احتمالی صورت گرفته است؟
ستادی در وزارتخانه تشکیل شده که شرایط اجتماعی و خبری را کنترل خواهد کرد.
23- آیا در هر استان همه پیشخوانها حائز شرایط هستند یا پیشخوان تعیین شده خاصی در استان این کار را انجام میدهند؟
همه پیشخوانها هستند.