به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد محمدیقیداری اظهار کرد: کلینیکهای مددکاری اجتماعی پس از گذشت یک سال از فعالیت، بر اساس
شاخصهای اختصاصی ارزیابی و درجهبندی میشوند؛ در واقع کلینیکهای مددکاری اجتماعی
از سال 1381 در راستای بهرهمندی از توان بخش غیردولتی، همچنین رشد و توسعه خدمات مددکاری
اجتماعی در جامعه آغاز به کار کرده است.
این مسئول با اشاره به اینکه فعالیت این کلینیکها
با بهرهگیری از منابع اجتماعی، در جهت حل مشکلات مراجعان اقدام میکنند، ادامه
داد: ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی تا مرحله توانمندسازی و قادرسازی خدمتگیرندگان،
از عمده فعالیت این مراکز است؛ در واقع کلینیکهای مددکاری اجتماعی، توسط اشخاص حقیقی
یا حقوقی تحت نظارت بهزیستی تأسیس میشود و خدمات مددکاری اجتماعی را به صورت فردی
و گروهی ارائه میکند.
وی افزود: هدفمند کردن واگذاری امور و رقابتی کردن
خدمات، از جمله دلایل درجهبندی کلینیکهای مددکاری است. در این راستا، شاخصهای درجهبندی
کلینیکهای مددکاری اجتماعی بر اساس چهار محور نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات
و فعالیتها تعیین میشود و هر شاخص دارای امتیاز جداگانه است.
محمدی قیداری تصریح کرد: بهزیستی به ظرفیت و توانمندیهای
بخش غیر دولتی، سازمانهای مردمنهاد و شرکای اجتماعی خود اعتماد کرده است و با هدف
ارتقای سطح کیفیت خدمات، اغلب فعالیتها را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه درجهبندی
کلینکها، سالی یک بار انجام میشود، یادآور شد: به کلینیکهای مددکاری اجتماعی که
در سطح بدون درجه قرار گیرند، یک مهلت زمانی (حداکثر دو ماه) داده خواهد شد تا بتوانند
حداقل امتیاز درجه 3 را کسب کند و در صورتی که کلینیک در ارزیابی مجدد نتواند امتیاز
درجه 3 را کسب کند، جهت تعیین تکلیف به کمیته صدور پروانههای استان معرفی میشود.
وی با بیان اینکه 1807 پرونده اجتماعی و5400 پرونده
توانبخشی به کلینیکهای مددکاری اجتماعی و توانبخشی واگذار شده است، افزود: در حال
حاضر 10 کلینیک مددکاری در سطح استان فعال است که تحت نظارت بهزیستی استان زنجان خدمترسانی
میکنند. این در حالی است که با گسترش فعالیت این مراکز، وضعیت رسیدگی به جامعه هدف
بهزیستی بهبود مییابد.