مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان با اشاره به اهمیت مهارتآموزی به عنوان رکن اصلی اشتغال پایدار گفت: بخشی از سرمایهگذاری در بحث اشتغال باید به مهارتآموزی اختصاص یابد.
محمدرضا
انصاری اظهار کرد: باید
افراد جامعه را با ضرورتهای آموزشهای مهارتی و انگیزههای آموزش مهارتهای لازم
آشنا کنیم، زیرا الفبای مهارتآموزی را نمیدانیم که دلایل این موضوع را در سیستمهای
آموزشی قابل مشاهده است
.
وی در
رابطه با دو دیدگاه در مهارت، افزود: اولین دیدگاه این است که مهارت را آموزش ببینیم
تا کارهای خود را انجام دهیم که این دیدگاه اشتباهی است، زیرا با این کار چندین
فرصت شغلی را میسوزانیم و دیدگاه دوم این است که آموزش مهارت را در چارچوب نظام
صلاحیت حرفهای دیده و وارد بازار کار شده باشیم. افرادی که صلاحیت حرفهای دارند
باید مورد حمایتهای معنوی قرار گیرند. اصول اخلاق حرفهای نیز باید با آموزشها و
صلاحیتهای حرفهای را تحت عنوان حکمرانی و صلاحیت حرفهای در جامعه آموزش داه و
بهینهسازی کنیم تا خروجیهای فنی و حرفهای نیز به سمت اشتغال میرود
.
این مسئول
تصریح کرد: در همه رشتهها شش ماه بعد از دریافت گواهینامه آموزشی رهگیری اشتغال
به صورت تصادفی صورت میگیرد ولی این اقدام نیز پاسخگوی نیازهای اجتماعی نیست و
اشتغال یک فرایند چند بعدی است که نیازمند حمایتهای گستردهای است. نظام صنفی ما
باید به سمت مهارتگرایی رود و خدمات اجتماعی ما باید مهارت بنیان باشد و سادهترین
ارائه خدمات ما نیز باید آموزش محور باشد، زیرا مهارت ترکیبی از دانش، دانایی،
توانایی، اخلاق حرفهای، نگرش زیست محیطی و ایمنی و بهداشت است که با رعایت این
اصلها اکثر مشکلات برطرف میشود
.
مدیرکل
آموزش فنی و حرفهای استان زنجان در ادامه اظهار کرد: باید برای گرفتن جواز کسب،
داشتن کارت مهارت الزامی باشد و برای جذب در بخش خصوصی نیز باید از فرد کارت مهارت
خواسته شود. باید در بحث اشتغال در زمینه مهارتآموزی نیز سرمایهگذاری شود ولی
بحث آموزش زود بازده نیست و نیاز به زمان دارد و باید کارهایی برای رسیدن به شغل
انجام دهیم تا تسهیلگر باشیم و برای مهارتافزایی و رسیدن به شغل یکی از تسهیلگران
هستیم و نیازمند حمایت سایر دستگاهها هستیم
.
وی تصریح
کرد: گام اول مهارتآموزی، مشاوره و هدایت شغلی، آموزشی و رغبت سنجی است که
مشاوره و هدایت شغلی در حال راهاندازی است. جامعه به همه مشاغل نیاز دارد و هر چیزی
که منجر به ثروت میشود شغل محسوب میشود. دانشآموزان ابتدایی نیز باید مهارتآموزی
را آموزش دیده و با مشاغل آشنا شوند و آنها را با رشتههای جدید آشنا کنیم. سند
مهارت زنجان تدوین و نیازسنجی شده است. 75 درصد افراد جامعه که شامل دانشجویان،
زنان خانهدار و دانشآموزان هیچ مشارکت اقتصادی در خانواده و جامعه ندارند
.
این مسئول
در رابطه با برنامههای هفته مهارت، خاطرنشان کرد: مهارتافزایی در مدارس و
دانشگاهها، خصوصی سازی و توسعه مشارکتها در مهارتآموزی، مهارت، صلاحیت حرفهای
ارتقای بهرهوری، آسیبدیدگان اجتماعی بازتوانی مهارتی، موضوع مهارت روستاییان و
عشایر و عدالت اجتماعی، مهارت سربازان اقتدار ملی و در نهایت 6 مرداد روز ملی کارآفرینی
آموزشهای فنی و حرفهای از برنامههای این هفته است