اخبار

فقر مهارتی، جامعه را با تولید ثروت بیگانه کرده است

فقر مهارتی، جامعه را با تولید ثروت بیگانه کرده است
​​​​​​​مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان گفت: فقر مهارتی مبتلابه کشور از سال‌های گذشته تاکنون، موجب بیگانگی افراد جامعه با تولید ثروت و درآمد شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، به نقل از خبرگزاری ایرنا ، محمدرضا انصاری به اهمیت آموزش‌های مهارتی و جایگاه آن در جامعه اشاره کرد و افزود: آسیبهای اجتماعی، بیکاری، عدم توانمندی جوانان برای اشتغال، مدرک گرایی و پشت میزنشینی از جمله مواردی بوده که جامعه با آن درگیر است و باید دلایل ریشه ای آن بررسی شود. 

وی با تاکید بر اینکه در خصوص کارآفرینی و اشتغال کاملا فقر را احساس می کنیم، خاطرنشان کرد: فقر مهارتی میتواند پیامدهای بسیار زیادی داشته باشد.

انصاری با بیان اینکه تب مدرک گرایی ناخودآگاه در جامعه فرهنگ سازی شده است، یادآورشد: جوانان بدون احصاء نیازهای شغلی به سوی کسب مدارج دانشگاهی در سطوح مختلف گرایش یافته اند و این روند نادرست ارتباط بین شغل و شاغل را قطع کرده است.

وی با بیان اینکه مقاطع مختلف تحصیلی هریک در لایه های شغلی ما مخاطبان خاصی دارد اظهار داشت: تکنسینها برای ارایه خدمات فنی و مهارتی تربیت میشدند که در زمان حاضر جامعه افراد آچار به دست و تکنسینهای ماهر را از دست داده است.

انصاری گفت: با ادامه تحصیل تکنسینها برای کسب مدارج علمی بالاتر این افراد به کارشناس تبدیل شده و ورود افراد فنی و متخصص به بازار کار حداقل با ۲ سال تاخیر انجام می شود.

وی تاکید کرد: با گرایش افراد به مدرک‌های علمی بالاتر، بدون احصاء نیازهای جامعه، به دنبال تحصیلاتی میرویم که دردی را از جامعه دوا نمی کند و تنها سن اشتغال را  افزایش میدهد.

انصاری با تاکید بر اینکه از مشاوره، هدایت تحصیلی و شغلی و استعداد شناسی کودکان غافل شدهایم، افزود: فرایندهای آموزشی باید اصلاح و نیاز و رغبت سنجی در خصوص شغل انجام شود و کارهای غلط گذشته در آموزشهای رسمی ادامه نیابد. 

مدیرکل آموزشهای فنی و حرفه ای استان زنجان تصریح کرد: انتخاب شغل بر مبنای سلیقه خانواده و اطرافیان که خود فرد در آن دخالتی نداشته باشد اشتباه است و فردی که در مسیر درست شغلی قرار گیرد و انتخاب آزادانه ای داشته باشد به یقین برای رسیدن به هدف تمام مهارتهای لازم را می آموزد.

انصاری با تاکید براینکه برای مبارزه با فقر مهارتی باید گفتمان جدیدی را آغاز کنیم، گفت: حکمرانی و مدیریت محلی آموزش های فنی و حرفه ای زمینه ساز ارایه آموزشهای تقاضا محور خواهد بود.

وی یادآورشد: هم اکنون ۱۸ هزار شغل در جهان وجود دارد که از این تعداد کمتر از سه هزارو ۵۰۰ شغل در ایران وجود دارد و ما با اغلب شغلهای رایج در دنیا بیگانه هستیم.

انصاری افزود: آموزشهای فنی و حرفه ای باید شرکای اجتماعی خود که ذینفعان آموزش از قبیل بنگاههای اقتصادی، اصناف و آنهایی که درگیر با مهارت افراد هستند را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه هرلحظه با پیشرفت تکنولوژی در دنیا بحث تولید و اشتغال متحول می شود، گفت: ذینفعان آموزشی نیازها را بر مبنای تکنولوژیهای جهان پیش بینی میکنند.

انصاری اظهار داشت: شاغلین نیز باید آموزش پذیر باشند تا همگام با تکنولوژیهای روز دنیا با آموزش، شغل خود را حفظ کنند چراکه ورود تکنولوژی گاهی تهدیدی برای شغل فعلی و عامل بیکاری است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان با بیان اینکه مهارتها باید برحسب توانمندیهای جسمی، فکری، علایق شخصی و بدون الزام خانواده کسب شود، دانش، مهارت و تواناییهای شغلی، رعایت اخلاق حرفه ای و انعطاف پذیربودن آموزش، ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در فرد و توجهات زیست محیطی رااز جمله آموزشهایی عنوان کرد که باید برای عموم جامعه با سطح توانمندیهای متفاوت ارایه شود.

 وی کارجویان شهری و روستایی، افراد عادی در معرض آسیب و آسیب دیده که می توانند وارد بازار کار شوند، شاغلین بنگاههای اقتصادی و فارغ التحصیلان دانشگاهها را گروههای هدف آموزشهای فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: افراد باید به سوی آموزشهای مهارتی برگردند و با محیط واقعی کار آشنا شوند.

انصاری افزود: آموزشهای فنی و حرفه ای در موسسات کارآموزی، تیمهای سیار شهری و روستایی، زندانها ، پادگانها و سکونتگاههای غیررسمی، کمپهای ترک اعتیاد و بنگاههای اقتصادی ارایه میشود.

۲۴ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید