اخبار

آموزش باید تقاضامحور باشد

آموزش باید تقاضامحور باشد
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: آموزش باید تقاضامحور باشد

محمدرضا انصاری در این زمینه گفت: ابتدا باید هدف از تحصیل در مقاطع و سطوح آموزش عالی، برنامه‌ریزی شده و تقاضامحور یا عرضه‌محور بودن آموزش‌ها بررسی شده و بدانیم ظرفیت‌ها چگونه ارزیابی شده که رشته‌های قدیمی باقی مانده و رشته‌های جدید نیز اضافه می‌شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به سطوح مختلف بر مبنای طبقه‌بندی مشاغل، اظهار داشت: این سطوح شامل کارگری، فن‌ورز (استادکار)، تکنسین، کارشناس و کارشناس ارشد است.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی سطوح به این موضوع می‌رسیم که چه می‌شود که فردی به سطوح ارشد یا حتی دکترا رسیده ولی به عنوان بیکار در جامعه معرفی می‌شود و یا به این فکر هستیم که کارشناس، دوباره به عقب برگشته و با مهارت‌آموزی در یک مقطع پایین‌تر به عنوان تکنسین یا استادکار به‌کارگیری شود.

انصاری افزود: متاسفانه در این صورت منابع زیادی از جمله منابع مالی و عمر انسان هدر رفته و سبب بی‌انگیزگی، وارد شدن استرس‌های زیاد و افسردگی می‌شود زیرا توقعات به نسبت مدارک تحصیلی، افزایش یافته است.

وی گفت: در مورد مهارت‌آموزی دانشجویان با این دیدگاه، مهارت نمی‌آموزیم که فرد در کنار مهندس برق، سیم‌کش ساختمان شود که این مسیر اشتباه است زیرا وظیفه مراکز فنی و حرفه‌ای این است که نرم‌افزارهایی که فرد در آن شغل به جامعه خدمات ارائه خواهد داد را به وی آموزش دهیم تا به عنوان کارشناس حرفه‌ای وارد جامعه شود.

انصاری ابراز کرد: اما اگر قرار بر این بود که به عنوان استادکار مشغول شود، حدود ۱۲ سال اضافه‌تر از آنچه لازم بوده، درس خوانده و فرصت از دست رفته و دوباره یاس و ناامیدی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا به این نتیجه می‌رسیم که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند اما افراد دوباره به عنوان بیکار مطرح شده‌اند پس مشکل در اینجا است که هیچ وقت هدایت شغلی و آموزش‌ها با اصول به پیش نرفته و عرضه‌محور کار می‌کنیم.

انصاری افزود: ظرفیت و رشته دانشگاه‌ها مشخص است ولی به این موضوع فکر نکرده‌ایم که در آن رشته در استان زنجان به چند نفر نیاز داریم پس معلوم است تب مدرک‌گرایی گرفته‌ایم و جایگزین دیگری نیز برای این تفکر نیست.

افراد آموزش‌دیده باید انعطاف‌پذیری لازم در برابر تکنولوژی‌های جدید را داشته باشند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: آموزش‌ها در هر حوزه‌ای باید به‌گونه‌ای باشد که فرد، استعداد و انعطاف‌پذیری لازم در برابر ورود تکنولوژی‌های جدید را داشته باشد.

محمدرضا انصاری اظهار داشت: روند رو به رشد تکنولوژی، یکی از عوامل بیکاری در کشورهای جهان سوم است زیرا با ورود تکنولوژی جدید، فرد انعطاف لازم برای آموزش را ندارد و آموزش، یکی از عوامل تاثیرگذار در توسعه و بالا رفتن نرخ اقتصادی است.

وی آموزش را لازمه اشتغال خواند و خاطرنشان کرد: آموزش، شرط لازم است ولی کافی نیست و مهیا بودن شرایط، زیرساخت‌ها، پذیرش، انتخاب صحیح شغل، مهارت زندگی و از همه مهمتر پذیرش جامعه برای احراز شغل، تاثیرگذار است.

انصاری تصریح کرد: آموزشی، کاربردی می‌شود که فرد شاغل یا جویای کار در هر شرایطی که می‌خواهد به چرخه اقتصادی وارد شود انعطاف‌پذیری لازم در برابر تغییرات را داشته باشد تا بتواند در هر شرایطی فرصت شغلی را برای خود ایجاد کند.

وی افزود: اگر فرد نخواهد استعداد لازم را داشته باشد هر نوع آموزشی بی‌تاثیر خواهد بود پس یکی از عوامل تاثیرگذار این است که آموزش، مبتنی بر نیاز بوده، رغبت‌سنجی شود و فرد احساس نیاز کند و توانمندی هم برای پذیرش آن شغل در جامعه داشته باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در خصوص نقش خانواده‌ها نیز با بیان اینکه خانواده‌ها باید مدیریت ریسک را در فرزندان افزایش دهند، گفت: بزرگترین مشکل این است که جوانان را ناخودآگاه به مسیرهایی هدایت می‌کنیم که منتج به خروجی مدرک‌گرایی شده و قدرت تفکر و ریسک‌پذیری را از آن‌ها می‌گیریم.

وی اظهار داشت: ریسک‌پذیری موضوعی است که حتی باید از دوران ابتدایی آموزش داده شود.

دانش، مهارت و تجربه در کنار یکدیگر لازم هستند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز با تاکید مجدد بر افزایش مدیریت ریسک در جامعه نسبت به جوانان، گفت: در این زمینه می‌توان مشاغل را شبیه‌سازی کرد که به این منظور آموزش در محیط واقعی کار در مراکز فنی و حرفه‌ای تعریف و بیان شده است.

محمدرضا انصاری اظهار داشت: باید برای آشنایی افراد با مشاغل از دوران کودکی برنامه‌ریزی و اقدام شود و باید پذیرفت که دانش، مهارت و تجربه، همه در کنار یکدیگر لازم هستند.

۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید