مدیر کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کرمانشاه گفت: طرح ملی کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان هرسین به عنوان شهرستان پایلوت در سطح کشور اجرایی می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، در این جلسه ابعاد
مختلف طرح کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل مورد بررسی قرار گرفت و فرماندار شهرستان
هرسین بر حمایت همه جانبه فرمانداری برای اجرای طرح مذکور در این شهرستان تاکید کرد.
هادی موسوی نیک
مدیر کل دفتر
مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیأت همراه در سفر به
استان کرمانشاه در نشست با فرماندار شهرستان هرسین ضمن ارائه کلیات طرح شناسایی و حمایت
از اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل گفت: طرح ملی کمک به دانش آموزان بازمانده
از تحصیل با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان هرسین به
عنوان شهرستان پایلوت در سطح کشور اجرایی می
شود.
مدیر کل دفتر
مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست دسترسی به آموزش
در سه رده کودک در سن ابتدایی، کودک در سن دوره اول دبیرستان و کودکان در دوره دوم
دبیرستان خارج از مدرسه در این طرح انجام می شود، گفت: با وجود تلاشهای صورت گرفته
برای افزایش پوشش تحصیلی، همچنان برخی از کودکان به دلایل مختلف از جمله فقر اقتصادی،
معلولیت، دوری از مدرسه، مشکلات فرهنگی و ... از دسترسی به آموزش محروم هستند.
هادی موسوی نیک
ادامه داد: میزان باسوادی به طور مشخص بر میزان مرگ و میرکودکان، درگیری فرد و خانواده
وی با آسیب های اجتماعی، سلامت جسمی و روانی و دیگر ابعاد زندگی آنها تاثیر بسزایی
دارد.
وی با اشاره به
این که طرح شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل مبتنی بر سه اصل اساسی
است، اظهار کرد: تعریف دقیق گروه هدف، شناسایی موانع بازماندگی از تحصیل کودکان و
تدوین سیاستهای مناسب برای بازگشت کودکان به تحصیل و تضمیین نگهداشت آنها در مدرسه
اصول اولیه طرح هستند و سیاستگذاری مناسب برای حذف بازماندگی از تحصیل کودکان در
یک چارچوب مشخص در این طرح تعریف شده است.
موسوی نیک طرح
ایجاد ساختار منسجم و هدفمند برای شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل
مقطع ابتدایی را از اهداف طرح عنوان کرد و گفت: تعیین تصویر دقیقی از تعداد کودکان
بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی به تفکیک استان و شهرستان و شناخت ویژگی های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی کودکان
بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی و خانواده آنها در از اهداف طرح است.
وی با بیان این که
با اجرای این طرح موانع ورود کودکان 6تا11 سال به چرخه رسمی آموزش شناسایی می شود،
ادامه داد: در این طرح سیاستها و برنامه های حمایتی مؤثر برای کمک به بازگشت کودکان
فقیر و دارای معلولیت های جسمی به چرخه آموزش تدوین شده است.
هادی موسوی نیک
افزود: در این طرح از ظرفیت موسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد مانند بهزیستی و کمیته
امداد امام خمینی (ره) جهت کمک به بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی به
مدرسه با ایجاد یک بستر مناسب استفاده می شود.
مدیر
کل تعاون،
کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز در این نشست ضمن توضیحاتی در خصوص
کلیات
طرح، گفت: طرح حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل، برنامه مشترک
وزارت تعاون،
کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش و سازمان حمایت از کودکان ملل
متحد است که برای اولین بار در شهرستان هرسین به عنوان شهرستان پایلوت
اجرایی می شود.
حسن
عزیزی با
اشاره به این که نداشتن شغل و فقر مالی از عوامل اصلی بازماندگی از تحصیل
کودکان است، افزود: در حوزه ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری با برنامه ریزی
های به عمل آمده
و با تدوین سند سه ساله اشتغال استان و شهرستان های تابعه و رصد روزانه در
جلسات کارگروه
اشتغال و سرمایه گذاری خوشبختانه نرخ بیکاری در استان به طور چشمگیری کاهش
یافته است.
وی با اعلام این که
گام اول اجرای طرح توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه مدیریت استان با
کاهش نرخ بیکاری و زمینه ایجاد اشتغال های جدید برداشته شده است، اظهار کرد: امیدواریم
با اجرای این طرح در شهرستان هرسین به نتایج مثبتی برسیم و به عنوان یک الگو در دیگر
شهرستانها شاهد رسیدن به اهداف متعالی طرح باشیم.
رئیس آموزش و
پرورش شهرستان هرسین در ابتدای این نشست گزارشی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان شهرستان
و همچنین دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سه مقطع ابتدایی، دوره اول و دوم دبیرستان
را ارائه کرد و آمادگی اداره آموزش و پرورش را برای همکاری و همراهی اجرایی کامل طرح
اعلام و مسئولین ادارات و نهادهای حمایتی حاضر در نشست هرکدام به نوبه خود ضمن
بیان دیدگاه خود در زمینه اجرای طرح آمادگی خود را برای اجرای خوب طرح اعلام کردند.