مدیرکل تامیناجتماعی استان زنجان گفت: بیمهشدگان اجباری، اختیاری، مستمریبگیران و مقرریبگیران بیمه بیکاری به همراه افراد تحت تکفل، مشمولان دریافت هزینه وسایل کمکپزشکی هستند.
به
گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان مسعود علیاری
در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه این افراد پس از تهیه وسایل کمکپزشکی
میتوانند بر اساس ضوابط و دستورالعملهای موجود، کمکهزینه پیشبینی شده در این
زمینه را دریافت کنند، اظهار کرد: هزینه مذکور بر اساس نوع و کابرد این وسایل در
دورههای زمانی مشخصی قابل پرداخت است؛ در واقع هزینه شیشه عینک طبی هر دو سال یکبار،
هزینه سمعک هر 10 سال یکبار بابت یک گوش، هزینه چشم مصنوعی هر 5 سال یکبار،
هزینه کفش طبی کلابفوت هر 2 سال یکبار تا 15 سالگی و هزینه ویلچر هر 7 سال یکبار
پرداخت میشود.
این
مسئول با بیان اینکه هزینه دست و پای مصنوعی هر 5 سال یکبار، هزینه کنتاکت لنز
هر 10 سال یکبار و هزینه سایر پروتزها و اروتزها فقط یکبار پرداخت میشود، ادامه
داد: بیمهشدگان و یا مستمریبگیران باید مدارکی شامل گواهی تجویز پروتز و اروتز
از سوی پزشک معالج و صورتحساب خرید وسایل کمک پزشکی را به همراه دفترچه بیمه به
شعب تامین اجتماعی ارائه دهند.
وی
افزود: مرجع تایید گواهی تجویز وسایل کمکپزشکی برای بیمهشدگان تامیناجتماعی در
خصوص پروتز و اروتزهای با تعرفه بیش از 200 هزار ریال، پزشکان معتمد و درخصوص
سایر وسایل کمکپزشکی با قیمت 700 هزار ریال و بیشتر، شوراهای پزشکی تامین اجتماعی
است. البته برای دریافت هزینه وسایل کمکپزشکی، بیمهشدگان و مستمریبگیران باید
به همراه گواهی پزشک معالج، صورتحساب پرداخت و دفترچه درمانی خود، به شعب تامیناجتماعی
مراجعه کنند.
علیاری
با بیان اینکه گواهی دندانپزشکان تجربی برخوردار از مجوز، بابت دندان مصنوعی و
اپتومتریستها نیز بابت عینک و شیشه عینک معتبر است، تصریح کرد: بیمهشدگانی که بر
اثر حوادث ناشی از کار نیازمند استفاده از پروتز دست مصنوعی الکتریکی باشند، مشروط
بر آنکه بیش از یک سوم کارایی قبل خود را به دست آورند و از کارافتاده کلی تلقی
نشوند، در صورت تایید کمیسیون پزشکی، هزینه دریافت این پروتز را دریافت میکنند.
مدیرکل
تامیناجتماعی استان زنجان یادآور شد: سازمان تامیناجتماعی مسئولیتی در قبال
شکستن، مفقود شدن و یا تعمیر وسایل کمکپزشکی تحویل داده شده به بیمهشدگان ندارد.