دبیر کمیته آموزش و پژوهش اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از برگزاری سومین نشست علمی « آسیب شناسی فضای مجازی(شبکه های اجتماعی) در اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان خبر داد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان
سجاد اجاقلو گفت : این جلسه با تدریس دکتر محمد حسین حسنی( جامعه شناس فرهنگی) و با
حضور همکاران اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و اداره شهرستان زنجان
برگزار گردید.
در این نشست دکتر حسنی ضمن برسی وتحلیل آسیب فضای مجازی اذعان داشت:
فضای مجازی فقط آسیب و تهدید نیست و فرصت و امتیاز هم هست که در این نشست جنبه آسیب
زای فضای مجازی مد نظر است.
وی ابتدا سیر تحول تاریخی و ظهور شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران را
بررسی نموده و از میزان مصرف شبکه های اجتماعی و انگیزه مخاطبان و کاربران از ورود
به شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و ... سخن گفت.
وی انگیزه بیش از 65 درصد کاربران را سرگرمی و تفریح عنوان نمود و با اشاره به برخی شبکه های اجتماعی از جمله
یوتیوب که به دلیل داشتن محتوای غیراخلاقی فیلتر شد اظهار داشت به جای حذف و فیلتر
کامل شبکه ها باید جایگزین پیش روی کاربران قرار دهیم و به درستی به جای شبکه
اجتماعی یوتیوب، آپارت که یک سایت ایرانی با محتوای سالم است جایگزین شد.
این استاد دانشگاه افزود : باید نیازهای افراد همچون نیازهای تفریح و
ارتباطی در دنیای واقعی برآورده شود تا در دنیای مجازی به دنبال رفع نیاز
نباشند. وبه ما در شناسایی آسیب ها کمک
کند.
حسنی در ادامه خاطرنشان ساخت: افراد در شبکه های اجتماعی نباید در سطح
داده و اطلاعات باقی بمانند و باید دانش و سواد رسانه ای داشته باشند و به شبکه های اجتماعی با دید و
تحلیل انتقادی نگاه کنند و همه چیز را براحتی قبول نکنند برای اینکه در فضای مجازی
خیلی مطالب سندیت و اعتبار و صحت ندارند.
وی در
پایان با پخش کلیپ های آموزشی راهکارهایی
در این زمینه ارائه کرد : _استفاده از گوشی های ساده
ـ قرار دادن کامپیوتر شخصی مورد استفاده در خانواده در اتاق نشیمن و در
معرض دید
ـ استفاده از مودم ساده کابلی به جای وای فای در منزل و محیط کار
ـ تقویت ارتباط با فضای واقعی از طریق عضویت در گروههای ورزشی(ورزش های
اجتماعی)، انجمن های علمی، انجمن های خیریه، تغییر دکوراسیون منزل، حضور در پارک ها
و مراکز تفریحی، شرکت در نماز جماعت،
ــ آموزش هرم محتوا به کاربران و تقویت مصرف محتوا در سطح حکمت از طریق
مطالعه کتب مذهبی، داستان، زندگینامه ها، کتاب های موفقیت، شعر و ضرب
المثل